luni, 11 octombrie 2010

Proiectul de Reforma Pentru Educatia Timpurie - modulul 3

Organizarea mediului de învăţare şi rolul Centrelor de interes/activitate

Fiecare grădiniţă trebuie să fie pentru copii un spaţiu dorit, cu activităţi care să-i implice, să le ofere posibilitatea de a se dezvolta global, într-o atmosferă deschisă, stimulatoare. Când copilul intră pentru prima dată într-o sală de grupă ce ar trebui să găsească aici, astfel încât să vină zilnic la grădiniţă cu plăcere, ştiut fiind că prima impresie se formează în primele 20 de secunde?
Organizată pe zone, centre de interes, centre de activitate sau arii de stimulare ,sala de grupă devine un cadru adecvat situaţiilor de învăţare şi obţinerii experienţei. Prin felul în care este amenajată, ea oferă copilului ocazii să se simtă bine în intimitatea lui, stimulându-i interesul şi invitându-l la învăţare prin descoperire şi explorare. Sala de grupă îi vorbeşte copilului prin ceea ce oferă ca posibilitate de acţiune şi experienţă. Aflat în faţa mai multor posibilităţi, copilul este invitat să aleagă ceea ce i se potriveşte, să decidă.
Ambianţa în care copilul îşi trăieşte direct experienţa de viaţă prin situaţiile de viaţă prilejuite în scopul învăţării se referă şi la climatul socio-afectiv.
Iată care sunt caracteristicile care l-ar putea convinge pe copilul care vede prima data sala de grupă să facă primii paşi:
• spaţiu larg, luminos, aerisit, curat;
• culori vesele, calde, îmbinate armonios;
• spaţiul delimitat, dând impresia multor universuri ce aşteaptă să fie descoperite;
• mobilier dimensionat specific vârstei preşcolare, dotat cu o varietate de materiale şi jucării la îndemână;
• existenţa altor copii care interacţionează;
• o educatoare zâmbitoare, primitoare, prietenoasă;
• posibilitatea prezenţei/ rămânerii în sală pentru un timp, a unui membru al familiei.
Curriculumul revizuit pentru educaţia timpurie structurează experienţele copilului pe domenii experienţiale: estetic-creativ, om şi societate, limbă şi comunicare, ştiinţe şi psihomotric. Astfel, având în vedere setul de interese şi aspiraţii ale copilului, nevoile acestuia, ca şi intenţia organizării unor activităţi integrate, sala de grupă poate fi delimitată în mai multe centre de activitate/interes, după cum urmează: Biblioteca, Ştiinţe, Arte, Construcţii, Joc de rol/ Colţul păpuşii, Nisip şi apă.

1.BIBLIOTECĂ

Centrul „Bibliotecă” este spaţiul în care copiii îşi exersează limbajul sub toate aspectele sale.
Centrul „Bibliotecă” trebuie să fie de dimensiuni medii, dotat cu perne, covoraşe, scaune, o masă de scris şi desenat unde copiii pot scrie felicitări sau chiar cărţi. Aşezate ordonat pe rafturi, cărţile trebuie expuse, astfel încât copiii să le găsească cu uşurinţă, să aibă acces la ele şi să-şi poată alege una la care să privească în linişte, aşezaţi pe covor. Pentru a-i stimula pentru citit şi scris, centrul „Bibliotecă” poate fi decorat cu diverse forme ale cuvântului scris sau
tipărit, căci imaginile şi cuvintele ajută copilul de toate vârstele să înceapă să înţeleagă importanţa scrisului şi cititului. Alături de cărţi, educatorul poate îmbogăţi Centrul cu alte materiale:litere din autocolant, litere decupate din ziare, reviste, ambalaje pe care copiii le decupează şi formează silabe sau cuvinte.
În acest Centru copilul are la îndemână o mulţime de creioane, carioca, hârtie liniată şi neliniată. Prin selectarea atentă a unor specii literare şi a instrumentelor de scris, educatorul pregăteşte terenul pentru o utilizare activă a limbajului.
În acest Centru copiii creează poveşti cu ajutorul marionetelor şi a păpuşilor pe degete care pot fi înregistrate şi apoi audiate cu toată grupa. La masa de confecţionat cărţi, copiii desenează, scriu dar mai ales, dictează educatoarei întâmplări, poveşti, despre familiile lor sau despre ei. Copiii autori îşi pot prezenta propria carte grupului, înainte ca aceasta să fie inclusă în colecţia bibliotecii.
Copiii creează texte pe care educatoarea la început le notează, apoi, pe măsură ce îi stimulează să-şi exprime ideile, le oferă posibilitatea să le scrie singuri, prin copiere, cu litere de tipar sau la table magnetică. Învăţarea scrisului se face spontan, ca răspuns la întrebările ce provin din necesităţile reale ale copilului.aceştia făcând cunoştinţă într-un mod organizat cu cartea şi cuvântul scris.
Aici copilul:
• învaţă expresii noi;
• îşi structureaza logica întâmplărilor prin: povestiri/ repovestiri, poveşti create fie pe bază de imagini, fie cu început dat;
• identifică specii de literatură (poezie, poveste, basm);
• îşi îmbunătăţeşte discriminarea vizuală cu ajutorul imaginilor, jetoanelor şi planşelor;
• exersează abilităţi ale mişcărilor fine (colorat, răsfoirea cărţilor, scriere);
• îşi dezvoltă imaginaţia şi creativitatea (elaborare de poezii, poveşti cu început dat sau întâmplări hazlii);
• decodifică simbolurile (imagini, litere, cuvinte, desene);
• îşi îmbogăţeşte cunoştinţele despre lume şi viaţă prin: lecturi ale educatoarei, jocuri didactice, convorbiri tematice sau discuţii libere;
• îşi însuşeşte structuri gramaticale prin utilizarea jocurilor-exerciţiu;
• îşi antrenează capacitatea de retenţie prin succesiunea evenimentelor, vizualizarea imaginilor sau memorizări.
Multe săli de grupă sunt dotate cu televizoare, dar utilizarea acestora trebuie făcută cu multă precauţie. Educatoarea trebuie să planifice un timp scurt în anumite zile pentru vizionare, să selectecteze un anumit program care vine în acord cu tema activităţilor. Este util ca vizionarea programului sau a secvenţei respective să aibă loc cu un grup de copii sub îndrumarea educatoarei care participă alături de aceştia pentru a le da explicaţii. Televizorul trebuie introdus pentru a completa cunoştinţele copiilor şi nu ca un element concurent pentru activităţile din sala de grupă, în scopul vizionării desenelor animate

2. ŞTIINŢE

Dezvoltarea gândirii logice, înţelegerea relaţiilor dintre obiecte şi fenomene, exersarea capacităţii de a rezolva probleme, ca şi familiarizarea şi aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor elementare matematice sau a celor care privesc cunoaşterea şi înţelegerea lumii vii, toate subsumate domeniulul DEZVOLTAREA COGNITIVĂ, îşi găsesc locul preponderent în Centrul „Ştiinţe”.
Copiii sunt oameni de ştiinţă care caută permanent să se informeze în legătură cu lumea care-i înconjoară. Aviditatea copiilor privind informaţii din lumea înconjuratoare este interpretată prin curiozitatea naturală de a căuta permanent să-şi explice funcţionalitatea lucrurilor, cauzalitatea fenomenelor.
În Centrul „Ştiinţe” este util să existe:
• un spaţiu pentru expunerea permanentă a materialelor din natură (ghinde, pietre, scoici, seminţe,fructe, legume, cereale, colecţii de insecte, ierbare);
• mulaje din plastic reprezentând animale sau păsări;
• un loc pentru instrumentele de investigaţie care să servească activităţilor de tip experimente fizice şi chimice (magneţi, oglinzi, cărbuni, recipienţi, obiecte de măsurare, prismă, baterii, termometru, clepsidră etc.);
• un loc însorit pentru plantele de interior sau cele semănate şi plantate de copii;
• un loc pentru pliante, imagini, planşe, atlase de anatomie, botanică, zoologie, enciclopedii cu mijloace de locomoţie, harţi geografice etc.
• un loc pentru echipamente de măsurare, jocuri cu numere, dominouri, puzzle, jocurile Lotto,jocurile matematice, rigle, ruletă, cântare tip balanţă, piese Lego sau Duplo, table magnetice cu numere etc.
Colectarea materialelor din acest Centru e un proces continuu, iar pentru a menţine treaz interesul copiilor, din timp în timp, trebuie introduse materiale noi.
Copiii desfăşoară activităţi ştiinţifice dar, în acelaşi timp, reflectează asupra a ceea ce fac. Educatoarea îi încurajează să pună întrebări în timp ce explorează materialele, să identifice probleme şi să găsească soluţii. Creaţiile ştiinţifice apar în activităţile cu final deschis, cu multe întrebări posibile iar copiii, beneficiind în acest Centru de o îndrumare adecvată, îşi dezvoltă capacitatea de a gândi critic, de a observa şi descrie cu acurateţe.
În Centrul „Ştiinţe” copiii îşi construiesc cunoştinţe matematice durabile şi utile.
Jocurile Lego, cuburile mici, jocurile cu piuneze oferă posibilitatea copiilor de a-şi pune ideile şi imaginaţia în practică, căci ei creează modele noi de maşini, rachete, avioane şi învaţă despre modele din arhitectură, despre simetrie şi proiectare.

3.ARTE

Centrul „Arte” are influenţe asupra dezvoltării copilului în toate domeniile, adresarea acestora ţine de măiestria cadrului didactic de a planifica experienţe variate şi inspirate.
Pe lângă bucuria, emoţiile şi satisfacţiile copiilor, Centrul „Arte” le oferă celor mici cadrul în care ei învaţă să comunice, stimulându-le curiozitatea, imaginaţia, creativitatea, dar şi spiritul de iniţiativă.
Gama de materiale din acest Centru poate include: blocuri de desen, hârtie de toate dimensiunile şi culorile, creioane colorate, acuarele, foarfece, pastă de lipit, planşete, plastilină, cocă, coloranţi alimentari, autocolant, sfoară, sârmă, gheme de lână divers colorate, casetofon, radio, casete cu muzică, instrumente
muzicale funcţionale sau în miniatură: muzicuţe, fluiere, xilofoane,tamburine, măşti, vestimentaţie pentru dansuri.
Dacă li se dă copiilor timpul, ocazia şi libertatea de a lucra cu materialele din acest Centru, de a face singuri descoperiri şi de a testa idei în practică, atunci însuşirile sau calităţile astfel stimulate vor ajuta la punerea bazelor unor activităţi viitoare, ale vârstei adulte.
În Centrul „Arte” copiii exersează pictura cu degetele, cu buretele, cu dopuri sau rulouri de carton, imprimă materiale textile, pictează cu ceară, modelează din aluat, plastilină şi lut, confecţionează colaje, păpuşi din pungi de hârtie, din şosete sau mănuşi şi alte jucării. Aici pot discuta despre artă, despre ce sentimente le trezeşte experienţa artistică.
Materialele de care beneficiază copiii în acest centru au rolul de a oferi satisfacţia obţinerii unui produs propriu, printr-un efort îmbinat cu plăcerea de a lucra, de a se exprima pe sine.
În acest Centru copilul dobândeşte:
• cunoştinţe şi deprinderi elementare de utilizare a instrumentarului de lucru;
• abilitaţi ce ţin de motricitatea fină şi senzorio-motorie;
• iniţiativă, perseverenţă în activitate, creativitate;
• abilităţi de comunicare prin limbajul artistic;
• expresivitate emoţională şi socială;
• deprinderi igienice privind condiţiile de muncă.
Echipa de educatoare are rolul de a facilita şi încuraja originalitatea copiilor şi de aceea nu se oferă modele şi tipare care pot duce la frustrare şi eşec, deoarece coordonarea ochi􀙶mână şi dexteritatea manual nu sunt încă dezvoltate complet la copiii de vârstă preşcolară.


4.COLŢUL CĂSUŢEI/ JOCUL DE ROL

Centrul „Colţul Căsuţei / Joc de Rol” este spaţiul în care DEZVOLTAREA SOCIOEMOŢIONALĂ se regăseşte din plin.Dar copiii când se joacă în acest Centru utilizează limbajul, comunică, rezolvă probleme, reactualizează informaţiile despre lume şi le reorganizează prin interacţiunile cu mediul.
Centrul „Joc de rol” este pentru orice copil mediul ideal în care poate să înveţe cu plăcere şi influenţează activitatea din celelalte Centre.
Prin jocul în acest Centru copiii refac locuri,întâmplări care le sunt familiare; imită comportamentul părinţilor sau joacă roluri ale unor personaje cunoscute; reproduc lumea aşa cum o înţeleg ei, inventează şi interpretează situaţii bazate pe roluri reale sau imaginare. Copiii îşi creează o lume a lor cu ajutorul căreia încearcă să înţeleagă realitatea, rezolvă probleme pe care le întâlnesc în viaţa de zi cu zi, repetă, reinterpretează şi retrăiesc experienţe.
Acest centru găzduieşte jocuri cu un spectru larg de tipul celor „De-a…(familia, farmacia, cabinetul medical, şoferii, şcoala, magazinul, musafirii, gospodinele…)”, atât cu subiecte din viaţa cotidiană, cât şi extrase din basme şi poveşti.
„Jocul de rol” îi ajută pe copii să se transforme din persoane egocentrice în persoane capabile să comunice cu alţii. Participând zilnic la activităţile din acest centru, copilul învaţă să se concentreze, să-şi exerseze imaginaţia, să pună în practică idei noi, să practice comportamente de grup şi să-şi dezvolte capacitatea de control asupra lumii în care trăieşte.
În acest Centru se desfăşoară unul dintre cele mai personale, individuale şi intime procese de învăţare, copiii descoperindu-se prin raportarea la alteritate. Conştientizând calităţile proprii, copiii învaţă să relaţioneze cu ceilalţi, punând în practică idei noi de joc. Practicând comportamente de grup, îşi dezvoltă capacitatea de control asupra lumii în care trăiesc, învaţă cum să-şi comunice gândurile,
sentimentele, emoţiile. Când emit păreri proprii se confruntă cu ceilalţi, exersează empatia realizând că oamenii sunt diferiţi. Astfel, descoperă că există persoane care au cerinţe educative speciale, cărora le pot oferi ajutorul lor, sau învaţă despre diferenţele culturale experimentând şi alte obiceiuri culinare decât cele
deprinse acasă.
Prin diversitatea activităţilor ce se desfăşoară în acest Centru, copiii învaţă:
• să-şi exprime şi să-şi gestioneze emoţiile;
• să comunice cu înţeles cu ceilalţi;
• să folosească mediul (obiecte, costumaţii) pentru exprimarea ideilor şi utilizarea cunoştinţelor;
• să-şi adapteze comportamentele la contexte specifice;
• să relaţioneze eficient cu colegii şi cu adulţii prezenţi în Centru;
• să accepte diversitatea.
5.CONSTRUCŢII

DEZVOLTAREA COGNITIVĂ, DEZVOLTAREA FIZICĂ, DEZVOLTAREA
SOCIOEMOŢIONALĂ ca şi INIŢIATIVA, CREATIVITATEA şi PERSEVERENŢA se regăsescdeopotrivă la Centrul „Construcţii” prin activităţile individuale sau de grup care implică explorare cu materiale diverse şi
creaţie de structuri sau scene.
Centrul „Construcţii” trebuie să fie destul de mare pentru ca un grup de câţiva copii să poată lucra aici împreună sau fiecare separat fără ca şantierele lor să se intersecteze. E de preferat să existe un covor care să acopere podeaua, pentru a
reduce zgomotul făcut de blocurile de lemn sau cele de plastic în cădere, iar copiii şi adulţii vor putea sta mai comod. Copiii sunt ataşaţi în mod firesc de acest Centru deoarece este activ, creator şi distractiv. În jocul de aici, individual sau în grup,
copiii sunt încurajaţi să descopere cuburi de diferite mărimi şi forme, pentru a construi diverse structuri. Centrul trebuie dotat şi cu jucării de tip mijloace de locomoţie, de diferite mărimi. Dezvoltându-şi gândirea creatoare,imaginaţia, copiii îşi formează concepte ştiinţifice, matematice referitoare la mărime, formă,înălţime,volum, spaţiu, direcţie, echilibru, stabilitate, balans, măsurare, numărătoare, asemănare, diferenţă,ordonare.
Ei învaţă lucrând, învaţă construind o clădire, care ori stă în picioare, ori se dărâmă, însă orice situaţie problemă trebuie abordată şi rezolvată individual.
Adesea, copiii care au realizat o construcţie iniţiază jocuri de rol sau aduc materiale din alte Centre şi îmbogăţesc jocul.
Utilizează cuburile în mod creativ şi astfel, două cuburi mici pot fi greutăţile unui cântar, o placă şi un cilindru se transfomă în skateboard, un cilindru subţire poate fi un microfon, o piesă paralelipipedică e telefonul mobil.
Concomitent, copiii îşi pot antrena aptitudinile sociale sau de comunicare.
În acest Centru, dezvoltarea competenţelor academic se îmbină armonios cu cele socioemoţionale, prin abordarea situaţiilor problemă ivite în timpul jocului.
În pregatirea pentru şcoală şi viaţă a copilului sunt cuprinse toate aspectele
importante ale dezvoltării sale, în funcţie de particularităţile de vârstă şi individuale antrenate în activităţile şi jocurile organizate aici: dezvoltarea cognitivă, socioemoţională, dezvoltarea limbajului şi a comunicării, capacitaţi şi atitudini în învăţare.

Niciun comentariu: